Investor a banka sa na podnik môžu pozerať viacerými spôsobmi. Úverový vzťah, investícia alebo partnerstvo – je podnik v dobrej kondícii, podnikateľ si môže vyberať
Sú len tri spôsoby ako môže podnik získať peniaze na financovanie svojich rozvojových potrieb. Prvým je vklad podnikateľa, bez ktorého by sa podnik na začiatku ani nemohol rozbehnúť. Aj neskôr sa môže podnikateľ rozhodnúť urobiť ďalší vklad. Ak sa však sa podniku darí, častejší je prechod na druhý, organický spôsob, teda financovanie podnikateľkou činnosťou. Je možné použiť aktuálne zisky, alebo použiť rezervy či nerozdelený zisk z minulých rokov.
Ak však podnik potrebuje na investovanie väčšiu sumu peňazí na ktorú zisk z prevádzkovej činnosti nestačí a podnikateľ už nechce vkladať ďalšie prostriedky, do hry môže vstúpiť niekto tretí. Či už banka, alebo investor. Nech to bude ktokoľvek, bude sa zaujímať o finančné zdravie podniku. Vkladať peniaze do podniku so slabou bilanciou a nestabilnými finančnými tokmi zvyšuje riziko, že by o svoje peniaze mohli prísť.
Hodnotenie finančného zdravia podniku pozostáva zo skúmania finančných výkazov za posledné roky a porovnávania výsledkov podniku s konkurenciou v rámci odvetvia. Prvotná informácia o tom, ako si podnik stojí je dôležitá, ale je v skutočnosti je to len začiatok celého procesu.
Ak pôjde o úverový vzťah, banka bude hodnotiť kvalitu aktív, ktoré by mohli slúžiť ako zábezpeka. Ak prebiehajú rozhovory o vstupe investora, ten sa bude zaujímať o to, aký podiel na podnikaní za svoj vklad získa. Či už banka, alebo investor, zaujímať ich bude dôveryhodnosť podniku.
Len dobré čísla nestačia
V prvom rade ide o kvalitu manažmentu. Ide o šikovných a skúsených ľudí, ktorí si v minulosti stanovovali realistické ciele, ktoré následne napĺňali, alebo majú za sebou štart viacerých ambicióznych projektov, ktoré následne neboli dotiahnuté so úspešného konca? Požíva manažment dôveru v rámci komunity, majú dobré renomé a ochotne s nimi spolupracujú aj externí odborníci? Ak áno, je to určite bod k dobru.
V druhom rade ide o tzv. kreditné skóre, ktoré je možné ešte rozdeliť na osobnú a podnikateľskú časť. Osobná spočíva v tom, či si samotný podnikateľ plní záväzky, čí nemá za sebou históriu neúspešných žiadostí o úvery a či nevidieť indície splývania osobných a firemných financií (inak povedané, či podnikateľ nevyužíva firemné peniaze na financovanie súkromných potrieb).
Podnikateľské kreditné skóre skúma plnenie firemných záväzkov voči dodávateľom a odberateľom, zamestnancom a štátu. Ak si podnik nedokáže plniť svoje záväzky včas, alebo si udržiava vysokú finančnú výkonnosť aj vďaka tomu, že platí neskôr, dôvera bánk či investorov môže byť ohrozená.
Kam sa investor pozerá
Ak sa potenciálny investor či banka dostali až sem, všetko je na dobrej ceste, ale podnikateľ to ešte nemá vyhrané. Kľúčový je vývoj v rámci odvetvia. Rastú tržby v odvetví, existuje priestor na ďalší rast, sú ceny stabilné? Druhá dôležitá otázka znie, ak podnikateľ plánuje investíciu, vkladá do nej aj svoje peniaze (prípadne peniaze podniku), alebo sa spolieha výhradne na externé financovanie? Ak samotný podnikateľ odmieta do nového projektu prispieť svojim vkladom, budí to skôr známky nedôvery.
Podnikateľ, ktorý pozná tieto súvislosti, môže na finančnom zdraví svojho podniku a jeho dobrej povesti pracovať priebežne. Začať s tým až vtedy, keď podnik súrne potrebuje prostriedky, je už neskoro. Investori aj banky robia to isté, skúmajú podnikateľské prostredie a majú vytipované podniky, do ktorých by boli ochotní vložiť peniaze, ak by bol z druhej strany záujem. Podnikateľ, ktorý vlastnou šikovnosťou takto ostáva na radare bánk aj investorov si môže v prípade potreby dopriať luxus a v pokoji zvážiť viaceré podmienky financovania či vstup partnerov do svojho podniku. Ak je podnik kvalitný, má vybudovanú konkurenčnú výhodu a napreduje, môže podnikateľ dostať ponuky aj bez toho, aby sa musel na niekoho obrátiť.