Vyhodnocovanie KPI podnikov v reálnom čase skracuje dobu reakcie, zvyšuje marže a spokojnosť partnerov.
Podnik je živý organizmus, ktorý sa dokáže adaptovať na zmeny v ekonomike, nové preferencie zákazníkov či nečakané problémy a výzvy. Detekcia výzvy, jej správne vyhodnotenie a nastavenie opatrení je prvým krokom k tomu, aby sa podnik prispôsobil novým okolnostiam. Vďaka tomu môže nie len prežiť, ale aj získať konkurenčnú výhodu.
Všetko závisí od dát, ich dostupnosti, kvality, rýchlosti vyhodnotenia. Tieto faktory sú pre podnikateľa rovnako dôležité ako radar ďalšie prístroje pre pilota lietadla. Len vďaka nemu sa dokáže orientovať aj v búrke, keď z okna nevidieť ani na krok, udržať správnu výšku či hladko pristáť a doručiť naložený tovar a pasažierov. Pilot bez kvalitných informácii môže meškať, zablúdiť či dokonca spôsobiť nehodu.
To, že správne a včasné informácie sú pre podnikateľa zásadné dokázala štúdia Massachusets Institute of Technology (MIT) v spolupráci venture capital a private equity spoločnosťou Insight Partners. Táto skúmala vzorku 260 firiem, ktorú rozdelila podľa toho, nakoľko využívajú prvky Real-Time Business (RTB).
Čo je Real-Time Business?
Nejde o jeden konkrétny systém, ale súbor zručností a inovácií, ktoré firmy aplikujú. Rozdeliť ich možno do štyroch kategórií, ktoré sa navzájom prepájajú a vytvárajú jeden synergický efekt, ktorý je možné premeniť na konkurenčnú výhodu.
- Real-time Data for Decision-Making (dáta v reálnom čase potrebné pre rozhodovanie sa). Základom je ľahký prístup k dôveryhodným dátam v reálnom čase, ktoré vchádzajú do systému automatického rozhodovania a rozhodovania sa zamestnancov či manažmentu. Dôležité je sledovanie KPI podniku, ktorých vývoj sa pretavuje rozhodovaní kompetentných osôb. Tieto dáta sú zároveň vstupom do ďalších troch komponentov RTB.
- Integrated Customer Experience (spokojnosť zákazníka a jeho prepojenie s firmou). RTB podporuje zákazníkov, ktorí si sami môžu definovať, aký produkt potrebujú. Ten si následne môžu jednoducho zakúpiť. Zákazník má slobodu, cíti sa byť zapojený do tvorby produktu, znižuje náklady pre firmu a získava spätnú väzbu.
- Business Agility (schopnosť pružne reagovať na hrozbu či výzvu). Dáta v reálnom čase umožňujú zamestnancom zjednodušiť, racionalizovať či zlepšovať ponúkané produkty. Firma môže reagovať na zmenu prostredia bez toho, aby proces musel prechádzať viacnásobným schvaľovaním na rôznych úrovniach. Kľúčové sú včasné dáta, zjednodušený proces rozhodovania a jasná zodpovednosť.
- High-Quality Employee Experience (spokojnosť zamestnancov). Automatické rozhodovanie a včasné dáta pretvárajú rolu zamestnancov. Trávia menej času opakovaním triviálnych krokov spojených s byrokraciou, viac času venujú zlepšovaniam a inovácii. Dáta v reálnom čase umožňujú zamestnancom lepšie pochopiť čo sa vo firme deje a ako prispievajú k výkonu firmy.
Prvky RTB v podnikoch prinášajú reálne výsledky.
Až 97 percent spoločností, ktoré patrili k hornej štvrtine firiem najviac užívajúcich RTB malo vyššie marže a 62 percent zaznamenalo vyšší rast tržieb v porovnaní so spodnou štvrtinou, ktorá RTB využívala najmenej. Medzi ďalšie zistenia štúdie patrí fakt, že 25 percent firiem najviac využívajúcich prvky RTB malo o 22 percent lepšiu operačnú efektívnosť, boli o 20 percent úspešnejšie pri zavádzaní inovácii a o 17 percent lepšie pri riadení rizika.
Slovenskí podnikatelia sa môžu ľahko inšpirovať. Získanie včasných a kvalitných dát o vlastnom podnikaní, sledovanie plnenia KPI v reálnom čase, ktoré umožňuje rýchlu reakciu na zmenu prostredia. Podnikateľ tak môže udať trend vo vlastnom odvetví a predbehnúť konkurenciu. Zatiaľ čo niektorí budú blúdiť a snažiť sa prísť na príčinu svojich problémov, on môže robiť biznis.