6 min. čítania

Zdravie firmy: ako ho merať

6 min. čítania
November 8, 2024

Ľudia si sledujú krvný obraz, u firiem máme finančné výkazy. Zdravie firmy by mali sledovať všetci stakeholderi, ktorí s ňou prichádzajú do styku. Či už sú to investori, dodávatelia, zákazníci. Toto sú najdôležitejšie oblasti, kde by malo byť všetko v poriadku

Hľadanie jedného ideálneho indikátora finančného zdravia spoločnosti je stratou času, neexistuje. Ak chce podnikateľ prosperovať, musí udržiavať rovnováhu vo viacerých oblastiach. Nemôže uprednostniť výkon pred stabilitou firmy a nemôže ani hrať na istotu, pretože bude neefektívny.

Cash flow a likvidita

Účtovný zisk spoločnosti môže vyzerať dobre na papieri, ale pokiaľ podnik negeneruje stabilný cash flow, nemá dostatok prostriedkov na úhradu bežných výdavkov a hrozí mu bankrot. Hotovosť je krv podnikania, nízky tlak spôsobuje vždy problémy. Ak čistý zisk stúpa a cash flow stagnuje, alebo dokonca klesá, je potrebné zistiť, čo ohrozuje zdravie firmy.

Cash flow z podnikateľskej činnosti = čistý zisk po zdanení + odpisy + opravné položky k zásobám + výnosové úroky – nákladové úroky

Kľúčová otázka znie, koľko má mať firma peňazí? Jej účelom predsa nie je hromadiť hotovosť, ale zarábať peniaze a držať adekvátne rezervy. Odpoveď poskytnú ukazovatele merajúce likviditu.

Current ratio = krátkodobé aktíva / krátkodobé pasíva

Dávať do pomeru krátkodobé aktíva (hotovosť, pohľadávky splatné do roka a zásoby) ku krátkodobým pasívam (záväzky splatné do roka) má zmysel v tom, že podnikateľ vie, koľko eur likvidného majetku kryje jedno euro záväzkov, ktoré budú splatné do roka. Ideálne by tieto položky mali byť v pomere 2:1.

Kto chce byť prísnejší, môže z krytia krátkodobých záväzkov vyňať zásoby, ktorých speňaženie trvá najdlhšie a sú preto najmenej likvidným krátkodobým majetkom.

Quick ratio = (hotovosť + pohľadávky) / krátkodobé pasíva

Keďže ide o likvidnejší majetok, v tomto prípade stačí krytie v pomere 1,5:1, teda na jedno euro záväzkov splatných do roka na 1,5 eura v podobe hotovosti a pohľadávok.

Efektívnosť

Ak má spoločnosť dostatočnú likviditu, môže sa sústrediť na biznis. Kľúčové je maximalizovať výnos z investovaných prostriedkov a premeniť čo najväčšie percento tržieb na zisk, ktorý má podnik k dispozícii. To ako rýchlo rastú tržby, záleží aj od ekonomického cyklu, ktorý podnikateľ nemá ako ovplyvniť. Ale koľko mu zostane z každého eura tržieb, to je výlučne v jeho kompetencii. Zatiaľ čo ľudia cvičia aby si budovali svaly a zlepšili svoju kondíciu, podnikateľ pracuje na tom, aby zlepšil zdravie firmy. Jedného dňa mu to môže pomôcť prežiť ťažké časy, ktoré položia konkurenciu.

Prevádzková marža = výsledok hospodárenia z hospodárskej činnosti / tržby

Na efektívnosť je možné sa pozerať z pohľadu maximalizácie marže (ponechať si čo najviac centov z každého eura tržieb), alebo minimalizácie nákladov, ktoré priamo nesúvisia s výrobou či predajom (platiť čo najmenej na každé euro tržieb).

Ostatné náklady voči tržbám = Náklady na predaj, administratívu a ostatné / tržby

Solventnosť

Spoločnosť môže zlyhať aj s dobrou likviditu a dobre nastavenú efektívnosťou. Stačí, ak nie je udržateľne financovaná. Ľudia si strážia svoju líniu, firmy by si mali dávať pozor na svoje financovanie. Priveľa dlhu pôsobí na podnikanie rovnako ako nadváha u ľudí. Pár kg navyše až tak nevadí, ale za určitou hranicou to čoraz viac komplikuje vykonávanie strategických a neskôr už aj bežných činností.

Podnikateľ musí mať správne nastavený pomer vlastných a cudzích zdrojov. Platí, že dlh je dobrý sluha, ale zlý pán. Cudzie zdroje sú spravidla lacnejšie ako vlastné, ale zatiaľ čo banka striktne požaduje splátky a platby úrokov, výplata dividendy akcionárom sa počas horších období môže pozastaviť a podnik môže fungovať ďalej. Podniky s vyšším dlhom sú za dobrých čias spravidla efektívnejšie, ale v zlých časoch ich to môže ohroziť, pretože stačí nečakaný výpadok tržieb a nemusia dokázať splácať či refinancovať svoj dlh.

Finančná páka = majetok / vlastné imanie

Neexistuje predom daný správny pomer majetku k vlastnému imaniu, môže sa líšiť od odvetvia k odvetviu. Je dobrým znakom, ak si podnik dokáže držať tento ukazovateľ stabilný, udržiavať dostatočnú likviditu a zvyšovať svoju efektívnosť. V takom prípade je možné povedať, že podnik napreduje bez toho, aby sa musel viac zadlžovať. Naopak, ak ziskovosť stúpa ruka v ruke s finančnou pákou, tento vývoj nemusí byť udržateľný a skôr či neskôr môže ohroziť samotné fungovanie spoločnosti.

Tomáš Mikulík

Senior Analytik
Vyštudoval na Fakulte financií UMB odbor Financie Bankovníctvo a Investovanie. Už počas štúdia začal pracovať na vývoji a testovaní obchodných či investičných stratégií. Hoci počas doterajšej kariéry pôsobil v brokerskej spoločnosti, viacerých bankách, investičnom fonde či verejnom sektore, popri tom dobudoval a otestoval vlastnú investičnú stratégiu, ktorú v posledných rokoch úspešne aplikuje na investičnom účte. Vyhľadávanie investičných príležitostí, analýza finančného zdravia spoločností a ekonomického cyklu je jeho záľubou, ktorej sa denne venuje už viac ako 15 rokov.
Vyštudoval na Fakulte financií UMB odbor Financie Bankovníctvo a Investovanie. Už počas štúdia začal pracovať na vývoji a testovaní obchodných či investičných stratégií. Hoci počas doterajšej kariéry pôsobil v brokerskej spoločnosti, viacerých bankách, investičnom fonde či verejnom sektore, popri tom dobudoval a otestoval vlastnú investičnú stratégiu, ktorú v posledných rokoch úspešne aplikuje na investičnom účte. Vyhľadávanie investičných príležitostí, analýza finančného zdravia spoločností a ekonomického cyklu je jeho záľubou, ktorej sa denne venuje už viac ako 15 rokov.