9 min. čítania

Životný cyklus firmy, jeho fázy a kľúčové ukazovatele

9 min. čítania
March 12, 2025

Životný cyklus firmy prebieha v niekoľkých fázach. Každá z nich má svoje špecifiká na základe ktorých by si mal podnikateľ určiť priority

Myšlienka a jej rozvíjanie (Seed)

Každý biznis začína myšlienkou. Kým sa podnik rozbehne, jeho zakladateľ musí túto myšlienku pretaviť do biznis plánu a starať sa, aby sa rozvinula. V tejto fáze môže podnikateľ zvážiť, akým spôsobom vloží peniaze do mladého biznisu: či svoje peniaze, alebo nájde investorov. Tí môžu vložiť tzv. rizikový kapitál (seed, venture, start-up), ktorí za vyššie podstúpené riziko môžu participovať na potenciálnom silnom raste podniku.

Kľúčová otázka znie, či myšlienka, ktorá stojí za novým podnikom, prinesie krátkodobý výnos z investície (ROI) a dlhodobý zisk. Kým niekto vloží peniaze do novovznikajúceho podniku, mal by zistiť, či sa oplatí rozvinúť myšlienku do reálneho biznisu. Preto dáva zmysel urobiť štúdiu uskutočniteľnosti. Štyri z desiatich nových podnikov zlyhajú, pretože neexistuje dopyt po ich produktoch či službách. Je potrebné identifikovať segment trhu, ktorý bude potrebovať to, čo nový podnik ponúka.

Prioritami podnikateľa v tejto fáze je vytvorenie biznis plánu, získanie rád a názorov od profesionálov, skúmať trh a zvážiť jeho rolu v ňom a tiež pokúsiť sa získať investora.

Tržby – nízke
Náklady – vysoké
Zisky – žiadne, alebo minimálne

Štart (Startup)

Každý štart podniku vyžaduje financovanie. Či už ho poskytne podnikateľ z vlastného vrecka, alebo od investorov, bude potrebovať značnú dávku flexibility, schopnosti prispôsobiť sa a tiež odhodlanie. V tejto fáze sa už neuvažuje a neanalyzuje v teoretickej rovine, ale prebieha pretavenie myšlienky do praxe. Testovanie, zlyhávanie, vylepšovanie a ďalšie testovanie. Prví klienti dávajú spätnú väzbu, podnikateľ sa učí, ako dosiahnuť zisk. Vytvára stratégiu, koncipuje procesy.

V tejto fáze je bežné zmätenie, pocit zlyhania a nutkanie všetko to ukončiť. Nie každý v sebe nájde silu prekonať to. Kto vydrží a ťažkosti bude chápať ako príležitosť zlepšiť sa, zistí, že veci sa postupne začnú zlepšovať. Cieľom je aby bol biznis, nech je akokoľvek malý, udržateľný a čo je kľúčové – ziskový. Len jeden podnik z ôsmich dokáže v priebehu roka prejsť z fázy startupu do rastovej fázy.

Prioritami podnikateľa v tejto fáze je premeniť biznis model na zisk, získať nových zákazníkov a udržať si tím (či už sú to partneri, alebo zamestnanci). Kým je podnik malý a flexibilný, treba zaviesť štruktúru. Na začiatku robí každý trochu všetkého, je to prirodzené. Postupne sa však musí zaviesť štruktúra, delenie úloh a jasná zodpovednosť, aby spoločnosť mohla rásť a prekonať túto fázu.

Počas tejto fázy podnikateľ trávi veľa času na stretnutiach s klientmi a vzniká veľká príležitosť rýchlo reagovať na požiadavky klientov a hľadať nové spôsoby predaja. Spätná väzba od klientov určí priority do budúcna, na čo sa má podnik zamerať.

Zároveň je kľúčové vytvoriť biznis model, ktorý poskytuje konštantný cash flow, ktorý vytvorí možnosť rastu, schopnosti udržať si kvalitných ľudí a získavať ďalších. Podnikateľ musí riadiť rezervy hotovosti a správne odhadnúť objemy budúceho predaja, tvoriť zákaznícku bázu, zvyšovať podiel na trhu a svoju rozpoznateľnosť na ňom.

Tržby – nízke
Náklady – vysoké
Zisky – minimálne

Rast

V tejto fáze má podnik svoje miesto na trhu, biznis stratégia je z väčšej časti stabilizovaná. Jeho zákazníci dokážu šíriť referencie a vysvetľovať výhody produktov iným potenciálnym zákazníkom, pretože im rozumejú a sú klientmi už viac ako 7 rokov. Spoločnosť je stabilizovaná z personálneho hľadiska a dosahuje silný cash flowzisk. Životný cyklus firmy vo svojej vzostupnej fáze prebieha naplno.

Z hľadiska štruktúry by malo dôjsť k postupnej premene. Zakladateľ spoločnosti by mal prejsť do pozície lídra a tím skúsených a kompetentných ľudí by mal prevziať veľkú časť zodpovednosti za bežnú prevádzku. Spoločnosť sa snaží dosiahnuť svoj potenciál, maximalizovať zisk a základňu klientov. Práve toto má na starosti líder. Investuje čas do projektov, ktoré umožnia ďalší rast spoločnosti, predvída problémy a bariéry, ktoré by ju mohli ohroziť. Dozerá na dodržiavanie pravidiel ale aj kohéziu v rámci kolektívu, definuje ciele.

Toto sa podarí len jednej z troch rastúcich spoločností. Je totiž potrebné získavať nových klientov, pritiahnuť šikovných ľudí (nájsť nové talenty, alebo pritiahnuť tých najlepších od konkurencie) a byť lepší ako konkurencia.

V neposlednej rade si dorast z rastúcej do „dospelej“ spoločnosti vyžaduje investície. Získanie kapitálu si vyžaduje strategické rozhodovanie. Ak si manažment pripustí do spoločnosti nových partnerov, zriekne sa podielu na podniku, ale získa posilu v podobe nového pohľadu, názorov a rád. Ak sa vyberie cestou dlhu, udrží si podiel, ale musí nájsť dostatočné ručenie za úvery.

Tržby – rastúce
Náklady – klesajúce
Zisky – mierne rastúce

Zrelosť

Životný cyklus firmy vrcholí, podnikateľ žne ovocie svojej dlhoročnej práce. Podnik beží na úrovni svojho potenciálu, riadi ju profesionálny manažment, stabilné zisky rastúce tempom okolo 5 percent a jej budúcnosť sa dá do určitej miery predvídať.

Biznis je konzistentný a dá sa naň spoľahnúť, zamestnanci sú skúsení s praxou v spoločnosti zhruba 8 rokov, firma si vie brániť svoju pozíciu na trhu a rozširovať svoju pôsobnosť vertikálnou integráciou vďaka ľahkej rozpoznateľnosti svojej značky. Vytvára dcérske spoločnosti a bočné projekty. Má silnú likviditu a dostatok hotovosti a nezriedka dostáva ponuky na odkúpenie od konkurencie.

Toto sú práve momenty, keď sa musí podnikateľ rozhodnúť čo bude ďalej. Každá druhá spoločnosť v tejto fáze zvažuje svoje strategické možnosti. Urobiť veľkú investíciu a veľký krok k ďalšiemu rastu, alebo odpredať firmu a začať s novým biznisom. Každá z možností má svoje benefity aj riziká. Expanzia musí byť dobre premyslená, na trhu musí existovať priestor a možnosti. Nemusí ísť hladko a ako správny líder si podnikateľ musí vyhodnotiť, či ešte má na to, aby navigoval firmu cez ďalšie výzvy. Ak sa rozhodne pre odchod z firmy, toto rozhodnutie treba správne a včas komunikovať, aby firmu nepoškodilo. Odpredaj môže byť úplný, ale aj čiastočný. Podnikateľ môže zostať jednou nohou vo firme a popri tom robiť niečo čo ho napĺňa.

Tržby – konzistentne rastúce
Náklady – klesajúce
Zisky – rastúce

Životný cyklus firmy možno zopakovať

Po období zrelosti, ak sa nevykoná zásadné rozhodnutie, začne nevyhnutný pokles príjmov, ziskov a reputácie. Životný cyklus firmy začína svoju zostupnú fázu. Je to dôsledkom toho, že investície do ľudí a technológie ustali a nie je možné neustále žiť z minulosti. Konkurencia, ktorá nezaspala na vavrínoch nevyhnutne začne opäť zaberať väčší podiel na trhu.

Negatívnemu scenáru sa dá zabrániť ak manažment nebude chodiť okolo horúcej kaše a po dobrom zvážení rozhodne, či firmu odpredá, alebo nájde nový vietor do plachiet. Jedna aj druhá možnosť sa nezaobíde bez rád expertov ako sú účtovníci, právnici, investiční bankári či experti na dané odvetvie, ktorí dokážu vyhodnotiť kde sú nové možnosti rastu (segment trhu, ktorý má ešte priestor na rozvoj) a kde sú vo firme ešte kapacity a rezervy, ktoré je možné uplatniť.

Táto etapa môže byť časovo aj finančne náročná, ale ide o jediný spôsob, ako zabrániť zostupu spoločnosti do zabudnutia. To by znamenalo, že Pre podnikateľa to môže byť spôsob, ako si pripomenúť svoje začiatky, pri rozbiehaní spoločnosti. V tejto fáze však disponuje nezanedbateľne väčším množstvom skúseností, financií a možností.

Tržby – stagnujúce až klesajúce
Náklady – stabilné
Zisky – klesajúce

Tomáš Mikulík

Senior Analytik
Vyštudoval na Fakulte financií UMB odbor Financie Bankovníctvo a Investovanie. Už počas štúdia začal pracovať na vývoji a testovaní obchodných či investičných stratégií. Hoci počas doterajšej kariéry pôsobil v brokerskej spoločnosti, viacerých bankách, investičnom fonde či verejnom sektore, popri tom dobudoval a otestoval vlastnú investičnú stratégiu, ktorú v posledných rokoch úspešne aplikuje na investičnom účte. Vyhľadávanie investičných príležitostí, analýza finančného zdravia spoločností a ekonomického cyklu je jeho záľubou, ktorej sa denne venuje už viac ako 15 rokov.
Vyštudoval na Fakulte financií UMB odbor Financie Bankovníctvo a Investovanie. Už počas štúdia začal pracovať na vývoji a testovaní obchodných či investičných stratégií. Hoci počas doterajšej kariéry pôsobil v brokerskej spoločnosti, viacerých bankách, investičnom fonde či verejnom sektore, popri tom dobudoval a otestoval vlastnú investičnú stratégiu, ktorú v posledných rokoch úspešne aplikuje na investičnom účte. Vyhľadávanie investičných príležitostí, analýza finančného zdravia spoločností a ekonomického cyklu je jeho záľubou, ktorej sa denne venuje už viac ako 15 rokov.